Jaunumi
Attēls ar izaugsmes stabiņiem

Šogad klienti augstāk nekā iepriekš novērtējuši Būvniecības valsts kontroles biroja (BVKB) darbu. Biroja īstenoto būvdarbu kontroli kā ļoti labu 2022. gadā vērtē 30.5 %, bet kā labu 59.4% aptaujāto pretstatā 16.9% un 61% 2018. gadā. BVKB veikto būvju pieņemšanu ekspluatācijā šogad ar 5 no 5 ballēm novērtējuši 39.1%, bet ar 4 ballēm – 50.8% respondentu, kamēr četrus gadus iepriekš šis rādītājs bija 31.2% un 40.3%. Arī ekspluatācijā nodoto publisko ēku īpašnieku vērtējums ir augsts - 75% aptaujāto biroja īstenotās ekspluatācijas uzraudzības kvalitāti vērtē kā labu vai ļoti labu.

Šā gada februārī Būvdarbu kontroles nodaļas (BKN) sadarbības partneriem - 1043 būvniecības dalībniekiem, kuri pārstāv 209 pagājušajā gadā ekspluatācijā pieņemtus būvobjektus, tika nosūtīta elektroniska aptauja, lūdzot novērtēt iepriekšējo sadarbību, kā arī izteikt priekšlikumus tās uzlabošanai turpmāk. Klientu aptauja ilga mēnesi, un tajā piedalījās 128 personas, no tām 32% bija būvniecības ierosinātāji, 29.7% būvdarbu veicēji, 22.7% būvuzraugi un 15.6% autoruzraugi. Lielākā daļa aptaujāto profesionāļu būvniecības nozarē darbojas vairāk nekā 10 gadus.

Būvdarbu kontroles nodaļas (BKN) klientiem šāda aptauja tika sūtīta arī 2018. gadā, savukārt Būvju ekspluatācijas kontroles nodaļas (BEKN) klientiem šogad tas notika pirmoreiz. BEKN aptauju aizpildīja 32 personas, galvenokārt ēku īpašnieki – juridiskas personas.

Lai arī katra aptauja tika izplatīta savai auditorijai un saturēja nedaudz atšķirīgus jautājumus, iegūtie rezultāti ir līdzīgi. Īpaši pozitīvi vērtējama pieaugošā sabiedrības uzticēšanās birojam - uz jautājumu par to, vai BVKB ir iestāde, kurai sabiedrība uzticas, 68.8% aptaujāto BEKN klientu - ēku īpašnieku - atbildējuši pozitīvi, bet 18.8% snieguši atbildi “grūti pateikt”. Līdzīgas atbildes iegūtas BKN klientu aptaujā – 63.3% snieguši apstiprinošu atbildi, bet 30.5% nav bijis viennozīmīgas atbildes. Pirms četriem gadiem šis rādītājs BKN klientu vērtējumā bija 51.9% un 42.9%.

Būvdarbu kontrole

BKN klientiem tika uzdots jautājums, vai būvdarbu kontroles veicēji, īstenojot uzraudzību objektā, informēja par pārbaudes mērķi. Uz to 82% atbildēja apstiprinoši. 2018. gadā šis rādītājs bija 76.6%. Teju 80% respondentu apliecināja arī, ka viņiem tika izskaidrotas normatīvo aktu prasības. 54.7% norādīja, ka būvinspektoru prasības bija saprotamas un pamatotas, kas, salīdzinot ar laiku pirms četriem gadiem, ir par 5.3% vairāk. 96.9% respondentu šogad norādījuši, ka pēc kontroles ir informēti par pārbaudes laikā konstatēto, un 57% atzinumā sniegtā informācija bijusi saprotama un pamatota. 34.4% snieguši atbildi, ka informācija bijusi drīzāk saprotama un pamatota.

Vērtējumā par būvdarbu kontroles veicēja profesionālo kompetenci joprojām augstākie rādītāji ir aspektā “uzvedība un attieksme”. Augstu tiek vērtēta arī būvinspektoru profesionalitāte.

Ievērojami pieaudzis biroja veiktā uzraudzības procesa kvalitātes vērtējums – ja 2018. gadā par to 5 balles no 5 deva tikai 19.5%, tad šogad jau 32.8%. Vērtējumu “4” iepriekš snieguši 54.5%, bet šogad – 56.3%.

Ekspluatācijas uzraudzība

Arī BEKN sadarbības partneriem - ēku īpašniekiem - tika vaicāts, vai vizītes laikā amatpersonas izskaidrojušas apsekošanas mērķi un būtību, uz ko 84.4% atbildēja apstiprinoši. Līdzīgs rezultāts – 71.9% pozitīvu atbilžu - sasniegts jautājumā par to, vai biroja amatpersonas konsultējušas attiecībā uz iespējamiem neatbilstību novēršanas risinājumiem.

Lūgti novērtēt BVKB amatpersonu darbu apsekošanas laikā, 54.8% tai piešķīruši 5 no 5 ballēm, bet 25.8% - 4 balles.

Ļoti augsts vērtējums iegūts jautājumā par to, vai biroja amatpersonas veikušas informēšanu par konstatētajām neatbilstībām – 90.6% atbildējuši apstiprinoši.

Lai arī vēl pirms pāris gadiem ēku īpašnieki BVKB sastādītos apsekošanas atzinumus saņēma tikai papīra formātā, priecē šogad sasniegtais rezultāts - 68.8% aptaujāto ēku īpašnieku norādījuši, ka elektroniska atzinuma saņemšana no Būvniecības informācijas sistēmas viņiem grūtības nav radījusi. Arī vērtējums par atzinuma saturu ir labs – 65.6% uzskata atzinumā ietverto informāciju un norādījumus par saprotamiem.

Lielāka nevienprātība vērojama atbildēs uz jautājumu, vai atzinumā ietverto norādījumu un BVKB lēmumā noteikto pienākumu izpildes termiņi ir samērīgi – 59.4% snieguši pozitīvu atbildi, taču 31.3% pauduši, ka termiņi ir pārāk īsi.

E. Balgalves foto

Elīna Balgalve

Sabiedrisko attiecību speciāliste - 123. kab.
elina.balgalve [at] bvkb.gov.lv